سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» درباره ما

امام خمینی رحمة الله علیه: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن، بزرگ ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.

» نویسندگان
» مدیر وبلاگ: سجاد رحیمی [20]
» علی شریفی [52]
» پیمان پربها [30]
» صادق فرامرزی [6]
» پیوندهای وبگاه
» پیوندهای روزانه
» دیگر امکانات
» آخرین مطالب
» آرشیو مطالب
» موضوعات مطالب
» برچسب‌ها
» طراح قالب

شهدای کازرون

گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر
+ نوشته شده توسط علی شریفی در جمعه 92/9/15 و ساعت 10:21 عصر | نظر

زیتون یک ماده غذایی ارزشمند است که مقدار زیادی چربی مفید، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات را در خود جای داده است و از نظر داشتن ویتامین های «آ»، «ب» و «د» بسیار غنی است. روغن زیتون نه فقط کلسترول توتال خون را کاهش می دهد بلکه در عین حال برعکس سایر روغن های گیاهی جز مفید کلسترول خون یعنی HDL را حفظ می کند و چندان کاهش نمی دهد و در نتیجه نسبت بحرانی HDL در خون حمایت می شود و این رمز شفابخشی نیرومند روغن زیتون در مورد درمان بیماری های قلبی است. در حالی که سایر انواع روغن های گیاهی کلسترول خون را با تمام اجزایش کاهش می دهند یعنی LDL و HDL هر دو را کاهش می دهند.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.»
امام رضا(ع) می فرماید:«زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می کند و بلغم را می زداید و رنگ چهره را روشن می گرداند و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می نشاند.»
امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص) فرمود: «زیتون بخورید و به بدن خود بمالید که درخت مبارکی می باشد.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی (ع) در وصیتی فرمود:«از روغن زیتون بخور و آن را به بدن خود بمال. هرکس روغن زیتون بخورد، چهل روز از شیطان در امان خواهد بود.»
یکی از اصحاب می گوید:«بعد از نماز عشا خدمت امام صادق(ع) رفتم. آن حضرت شام میل می فرمود. غذایی که برای ایشان آورده بودند عبارت بود از سرکه، روغن زیتون و گوشت. آن بزرگوار گوشت را به من دادند و خود از سرکه و روغن زیتون میل فرمودند. خدمت ایشان عرض کردم چرا تنها سرکه و روغن زیتون میل می کنید و از گوشت نمی خورید؟ حضرت فرمود: سرکه و روغن زیتون خوراک ما و پیامبران است.»

*
نمک از جمله مواد غذایی است که خواص درمانی فراوانی دارد. اهل بیت همواره بر مصرف نمک با رعایت شرط عدم افراط تاکید داشته اند.

در تمام روایات خوردن کمی نمک قبل از شروع غذا تاکید شده است و این به دلیل آن است که نمک طعام معده را در جهت ساختن اسید کلریدریک که شیره هضم کننده مواد غذایی و ضدعفونی کننده معده است آماده می سازد اما در میان غذا و یا افزودن بیش از اندازه نمک به غذا و افراط در آن موجب افزایش فشار خون و ایجاد زخم معده می گردد. بهترین نمک، نمک دریا و نمک خالص آندرانی است که هیچ زیانی را در بر ندارد.
حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»
امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»
امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»
در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.


+ نوشته شده توسط صادق فرامرزی در جمعه 92/9/15 و ساعت 10:20 عصر | نظر

 سلام به عاشقان راه هدایت

ترجمه‏ایی از بخش لغات نهج البلاغه صبحی صالح (طبق جلسات هفتگی انس با نهج البلاغه در مجمع حافظان قاریان فولادشهر) در نظر گرفته شده؛او که در انتهاى نهج البلاغه خود بخشهاى ارزشمندى را آورده است، قسمت عمده‏اى را به تشریح و توضیح لغات اختصاص داده که مجموعا بیش از 5000 واژه را شامل می‏شود و به مقدار زیادى می‏تواند ما را در آشنائى با لغات کاربردی نهج البلاغه کمک کند. على رغم تلاشى که در جهت تنقیح و تصحیح این متن انجام شده، در عین حال نمیتوان مدعى شد که این  عارى از نقص بوده و بی ‏نیاز از راهنماییها و ارشادات صاحب نظران می ‏باشد، زیرا هر امرى، چنین اقتضائى را دارد، خصوصا که با بضاعتى مزجى فراهم آمده باشد. بنابر این، امید آنست که نقد ناقدان و نظر صاحب نظران اندیشمند، چراغى فرا راهمان روشن سازد، تا در پرتو آن با توفیقات الهى بتوانیم خدمتى مفیدتر و ارزنده تر را ارائه دهیم.

نکته:

اکثرا در متن عربى عین ترکیب به کار رفته در نهج البلاغه نیامده بلکه از مشتقات آن استفاده شده است ولى در ترجمه، براى دریافت بهتر معنا، عین همان ترکیب آورده شده است.

این گفتار را با مسئلت توفیق از خداوند، به پایان میبریم و از او می خواهیم که صدق در گفتار، اخلاص در عمل و بصیرت در دین را بر ما عطا فرماید.

"و آخر دعوانا ان الحمد لله ربّ العالمین‏"
جهت آشنایی و مطالعه شرح لغات حکمت های 1 تا31 نهج البلاغه که در جلسات نهج البلاغه خوانی خوانده شده است به ادامه مطلب مراجعه کنید:

ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط علی شریفی در شنبه 92/9/9 و ساعت 11:43 عصر | نظر

جمعیت زیادی دور حضرت علی حلقه زده بودند. مرد وارد مسجد شد و درفرصتی مناسب پرسید:
-یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟
علی در پاسخ گفت:
علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال وثروت میراث قارون و فرعون و هامانوشداد.



مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همان‌طور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:
-اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت:بپرس! مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید:-علم بهتر است یا ثروت؟
-علی فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال وثروت را تو مجبوری حفظ کنی.

نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود،همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.
-در همین حال سومین نفر وارد شد، او نیز همان سؤال را تکرار کرد،و امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است،ولی برای ثروتمند دشمنانبسیار!

هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که چهارمین نفر وارد مسجد شد. او در حالی که کنار دوستانش می‌نشست، عصای خود را جلو گذاشت و پرسید:
-یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
-حضرت‌علی در پاسخ به آن مرد فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا اگر ازمال انفاق کنی کم می‌شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگرانبیاموزی برآن افزوده می‌شود.

-نوبت پنجمین نفر بود. او که مدتی قبل وارد مسجد شده بود و کنارستون مسجد منتظر ایستاده بود، با تمام شدن سخن امام همان سؤال راتکرار کرد.
-حضرت‌ علی در پاسخ به او فرمودند
علم بهتر است؛زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمتیاد می‌کنند.

-با ورود ششمین نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه کردند. یکی از میان جمعیت گفت: حتماً این هم می‌خواهد بداند که علم بهتر است یا ثروت! کسانی که صدایش را شنیده بودند، پوزخندی زدند. مرد، آخر جمعیت کنار دوستانش نشست و با صدای بلندی شروع به سخن کرد:
-یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت:
علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد.

مرد ساکت شد. همهمه‌ای در میان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه یک سؤال را می‌پرسند؟ نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌واردها دوخته می‌شد.
در همین هنگام هفتمین نفر که کمی پیش از تمام شدن سخنان حضرت ‌علی وارد مسجد شده بود و در میان جمعیت نشسته بود، پرسید:
یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟
امام دستش را به علامت سکوت بالا برد و فرمودند
علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد،پوسیدهنخواهد شد.

مرد آرام از جا برخاستو کنار دوستانش نشست؛ آن‌گاه آهسته رو به دوستانش کرد و گفت: بیهوده نبود که پیامبر فرمود: من شهر علم هستم و علی هم درِ آن! هرچه
از او بپرسیم، جوابی در آستین دارد، بهتر است تا بیش از این مضحکة مردم نشده‌ایم، به دیگران بگوییم،نیایند! مردی که کنار دستش نشسته بود، گفت: از کجا معلوم! شاید این
چندتای باقیمانده را نتواند پاسخ دهد، آن‌وقت در میان مردم رسوا می‌شود و ما به مقصود خود می‌رسیم! مردی که آن طرف‌تر نشسته بود،گفت: اگر پاسخ دهد چه؟ حتماً آن‌وقت
این ما هستیم که رسوای مردم شده‌ایم! مرد با همان آرامش قلبی گفت: دوستان چه شده است، به این زودی جا زدید! مگر قرارمان یادتان رفته؟ ما باید خلاف گفته‌های پیامبر را به مردم ثابت کنیم.
-در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید،
-که امام در پاسخش فرمود
علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، هم دراین دنیا و هم پس از مرگ همراه انساناست.

سکوت، مجلس را فراگرفته بود، کسی چیزی نمی‌گفت. همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌زده شده بودند که…
-نهمین نفر وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: یا علی!
علم بهتر است یا ثروت؟ امام در حالی که تبسمی بر لب داشت، فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند، اما علم موجبنورانی شدن قلبانسان می‌شود.

نگاه‌های متعجب و سرگردان مردم به در دوخته شده بود، انگار که انتظار دهمین نفر را می‌کشیدند. در همین حال مردی که دست کودکی در دستش بود، وارد مسجد شد.
او در آخر مجلس نشست و مشتی خرما در دامن کودک ریخت و به روبه‌رو چشم دوخت. مردم که فکر نمی‌کردند دیگر کسی چیزی بپرسد، سرهایشان را برگرداندند، که در این هنگام مرد پرسید:
-یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟ نگاه‌های متعجب مردم به عقب برگشت. با شنیدن صدای علی مردم به خود آمدند:
علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعایخدایی می‌کنند، اما صاحبان علم همواره فروتنو متواضع‌اند


فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند، صدای امام را شنیدند که می‌گفت:
اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم.


+ نوشته شده توسط پیمان پربها در شنبه 92/9/9 و ساعت 11:26 عصر | نظر

سومین جلسه از جلسات هفتگی انس با نهج البلاغه امشب شنبه 9 آذر ماه از ساعت 19 الی 20 در مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم فولادشهر و با حضور تعداد زیادی از دوستداران کلام امیر المومنین(ع)برگزار گردید و حکمت های 22 الی بند اول حکمت 31 مطالعه شد.

حکمت منتخب:ای فرزند آدم! زمانی که خدا را می بینی که انواع نعمت ها را به تو می رساند، در حالی که تو معصیت او را می کنی، بترس! (حکمت 25)


+ نوشته شده توسط علی شریفی در شنبه 92/9/9 و ساعت 11:20 عصر | نظر

 

  • قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است  .
  • احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند.
  • آفت وقار و هیبت مرد، شوخی است.
  • اگر چشم دل بینا نباشد، شنوائی گوش سودی ندهد.
  • با نیکان بدی مکن، چه آنان را از نیکی باز می داری.
  • بالاترین بخشش آن است که پیش از خواری خواستن باشد.
  • با پدران خود نیکی رفتار کنید، تا پسرانتان به شما نیکی کنند.
  • انسان در زیر زبان خویش پنهان است.
  • انسان را پس از مرگ خانه ای نیست، مگر خانه ای که قبل از مرگ بنا کرده است.
  • بد ترین رفیق کسی است که تو را به معصیت خدا تشویق کند.
  • ترسو را توفیق و کامیابی محال است. 
  • پوزش طلبیدن نشان خردمندی است.
  • به هر چیز در دنیا بیشتر انس داری، زیادتر از آن بترس.
  • بلای آدمی در زبان اوست.
  • کسی که در کار کوتاهی کند به غم و اندوه دچار می شود.
  • کسی که خودخواهی و اسراف پیشه کند، از برتری و بزرگواری می افتد.
  • بزرگوار کسی است که در کیفر بدی نیکی کند.
  • مؤمن را شادی در جبین است و اندوه در دل.
  • نادانی دردناک ترین دردهاست.
  • هنگامی که هوس ها بر عقل چیره شوند، انسان به پرتگاه ها کشیده می شود.
  • هیچ مالی پر فایده تر از عقل نیست.
  • هر که مرا حرفی بیاموزد، مرا بنده خود گردانیده است.
  • هر کس میدرود آنچه را میکارد و جزا می بیند آنچه را عمل می کند
  • دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است.
  • هر کس از خدا بترسد، ترسش از مردم کمتر می شود
  • سه کار شرم برنمی دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.
  • دین مرد خرد اوست، کسی که عقل ندارد، دین ندارد.
  • رشکبر همیشه بیمار است.
  • درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.
  • سینه عاقل، صندوق اسرارش می باشد.
  • یا دانشمندی زبان دار و گویا باش و یا شنونده ای علم نگهدار، مبادا جز این دو، شخص سومی باشی.
  • علم با عمل مقرون است پس هر که می داند، باید عمل کند، و علم عمل را صدا زند اگر او پاسخش را نداد از نزد او برود.
  • بخل، گردآورنده همه عیبهای زشت است و افساری است که بهر کار بدی انسان را می کشد.
  • از بخل و نفاق اجتناب کنید که از مذمومترین اخلاقهاست
  • بخیل پیش عزیزان خود خوار است.
  • بخل ورزیدن به آنچه در دست داری، بدگمانی به معبود است.
بخشندگی آدمی او را محبوب مخالفانش می کند و بخلش او را نزد فرزندانش هم منفور می سازد


+ نوشته شده توسط علی شریفی در پنج شنبه 92/9/7 و ساعت 8:36 عصر | نظر

با عرض سلام و احترام خدمت تمام سروران عزیزم که لطف کردین و به سایت گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان قران کریم فولادشهر تشریف اوردین.

مسابقات نهج البلاغه کم کم داره شروع میشه

برادران و خواهران بالای 17سال از نامه ی 31(نامه ی امام علی ع به امام حسن علیه السلام)

برادران و خواهران زیر 17سال از 30حکمت اول نهج البلاغه

انشالله در تاریخ 1392/10/20روز جمعه  یه مسابقه 20سوالی به صورت کتبی در مصلی نماز جمعه فولادشهر انشاالله برگزار میشه

محفل انس با قران کریم با حضور قاریان و مداحان و گروه تواشیح و سخنران در تاریخ 1392/10/27 همزمان با ولادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی ص در مصلی امام خمینی ره بعدازنمازمغرب و عشا برگزار میگردد

دوستانی که علاقمند هستند برای شرکت در این مسابقه نام و نام خانوادگی خودشون رو به شماره ی 09308712851 پیامک کنن.

 


+ نوشته شده توسط علی شریفی در دوشنبه 92/9/4 و ساعت 2:22 عصر | نظر

مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم فولادشهر برگزار میکند کلاس های ویژه ی برادران :

شنبه ها:  کلاس نهج البلاغه خوانی ( مدرس:  استاد سجاد رحیمی)  ساعت 7شب

 

 

 

یکشنبه ها: کلاس حفظ قرآن کریم    (مدرس : استاد محسن ماندی) زمان بعد از نماز مغرب و عشاء

 

 

 

دوشنبه ها:  کلاس قرائت قرآن کریم (صوت و لحن و تجوید به صورت تخصصی) (مدرس: استادحاج کاظم ایزدی) زمان بعداز نمازمغرب و عشاء





جمعه ها کلاس مخصوص نوجوانان (قرائت و حفظ و آموزش اذان و تجوید) (مدرس:علی شریفی) زمان ساعت 9 صبح تا 11صبح







آدرس :فولادشهر محله ی A4 بازار  سپاهان فرعی چهارم انتهای کوچه پلاک 39
تلفن مجمع قاریان و حافظظان فولادشهر 03342643838و09308712851
                                                                        

 




برچسب‌ها: کلاسهای مجمع قاریان و حافظان
+ نوشته شده توسط پیمان پربها در یکشنبه 92/9/3 و ساعت 11:44 عصر | نظر

دومین جلسه از جلسات هفتگی انس با نهج البلاغه دیروز شنبه 2 آذر ماه از ساعت 19 الی 20:15 در مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم فولادشهر برگزار گردید و حکمت های 15 الی 21 مطالعه شد. از علاقه مندان و دوستداران امیرالمومنین(ع) دعوت میشود در این جلسات که به صورت هفتگی (هر شنبه از ساعت 19 الی 20) برگزار میگردد حضور به هم رسانند.

حکمت منتخب: ترس با نا امیدی و شرم با محرومیت همراه است و فرصت ها چون ابرها میگذرند ، پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید. (حکمت 21)



.: Web Design By : 1100Shahid :.