سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» درباره ما

امام خمینی رحمة الله علیه: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن، بزرگ ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.

» نویسندگان
» مدیر وبلاگ: سجاد رحیمی [20]
» علی شریفی [52]
» پیمان پربها [30]
» صادق فرامرزی [6]
» پیوندهای وبگاه
» پیوندهای روزانه
» دیگر امکانات
» آخرین مطالب
» آرشیو مطالب
» موضوعات مطالب
» برچسب‌ها
» طراح قالب

شهدای کازرون

گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر
+ نوشته شده توسط علی شریفی در جمعه 92/9/15 و ساعت 10:21 عصر | نظر

زیتون یک ماده غذایی ارزشمند است که مقدار زیادی چربی مفید، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات را در خود جای داده است و از نظر داشتن ویتامین های «آ»، «ب» و «د» بسیار غنی است. روغن زیتون نه فقط کلسترول توتال خون را کاهش می دهد بلکه در عین حال برعکس سایر روغن های گیاهی جز مفید کلسترول خون یعنی HDL را حفظ می کند و چندان کاهش نمی دهد و در نتیجه نسبت بحرانی HDL در خون حمایت می شود و این رمز شفابخشی نیرومند روغن زیتون در مورد درمان بیماری های قلبی است. در حالی که سایر انواع روغن های گیاهی کلسترول خون را با تمام اجزایش کاهش می دهند یعنی LDL و HDL هر دو را کاهش می دهند.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.»
امام رضا(ع) می فرماید:«زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می کند و بلغم را می زداید و رنگ چهره را روشن می گرداند و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می نشاند.»
امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص) فرمود: «زیتون بخورید و به بدن خود بمالید که درخت مبارکی می باشد.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی (ع) در وصیتی فرمود:«از روغن زیتون بخور و آن را به بدن خود بمال. هرکس روغن زیتون بخورد، چهل روز از شیطان در امان خواهد بود.»
یکی از اصحاب می گوید:«بعد از نماز عشا خدمت امام صادق(ع) رفتم. آن حضرت شام میل می فرمود. غذایی که برای ایشان آورده بودند عبارت بود از سرکه، روغن زیتون و گوشت. آن بزرگوار گوشت را به من دادند و خود از سرکه و روغن زیتون میل فرمودند. خدمت ایشان عرض کردم چرا تنها سرکه و روغن زیتون میل می کنید و از گوشت نمی خورید؟ حضرت فرمود: سرکه و روغن زیتون خوراک ما و پیامبران است.»

*
نمک از جمله مواد غذایی است که خواص درمانی فراوانی دارد. اهل بیت همواره بر مصرف نمک با رعایت شرط عدم افراط تاکید داشته اند.

در تمام روایات خوردن کمی نمک قبل از شروع غذا تاکید شده است و این به دلیل آن است که نمک طعام معده را در جهت ساختن اسید کلریدریک که شیره هضم کننده مواد غذایی و ضدعفونی کننده معده است آماده می سازد اما در میان غذا و یا افزودن بیش از اندازه نمک به غذا و افراط در آن موجب افزایش فشار خون و ایجاد زخم معده می گردد. بهترین نمک، نمک دریا و نمک خالص آندرانی است که هیچ زیانی را در بر ندارد.
حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»
امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»
امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»
در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.



.: Web Design By : 1100Shahid :.