سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» درباره ما

امام خمینی رحمة الله علیه: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن، بزرگ ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.

» نویسندگان
» مدیر وبلاگ: سجاد رحیمی [20]
» علی شریفی [52]
» پیمان پربها [30]
» صادق فرامرزی [6]
» پیوندهای وبگاه
» پیوندهای روزانه
» دیگر امکانات
» آخرین مطالب
» آرشیو مطالب
» موضوعات مطالب
» برچسب‌ها
» طراح قالب

شهدای کازرون

گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر گروه معارف نهج البلاغه مجمع قاریان و حافظان فولادشهر
+ نوشته شده توسط سجاد رحیمی در پنج شنبه 92/9/28 و ساعت 10:40 صبح | نظر

چه در جامعه علمی و چه درمیان مردم کوچه و بازار، کمتر کسی را می توان یافت که بر بی بهره ماندن خود از گنج بزرگ نهج البلاغه معترف نباشد. برای این محرومیت عوامل متعددی را می توان شمرد چنانچه بزرگانی متذکر آن ها شده اند. یکی از مهم ترین دلایل این امر، آن است که عمده نمی دانیم چگونه باید این معدن پربار را به استخراج و استحصال برسانیم و چگونه ازاین دریای پر در، برداشتی مناسب حال خویش داشته باشیم.
شخصیت عظیم امیرالمومنین از یک سو و محتوای غنی و قالب فاخر کلام شان از سوی دیگر، بر پیچیدگی برداشت و استفاده از بیانات ایشان افزوده است. لذاست که برای فهم دقیق مقصود حضرت باید روشی مجرب را برگزید و با کلید آن به سراغ این گنجیه رفت. البته آن چه در این مراجعه ها منظور است چیزی بیش از فهم بیانات ، بلکه  حرکت به نور کلام ایشان است.
در میان آثار کسانی که با نهج البلاغه انس داشته اند، می توان متونی را یافت که به بیان روش های مراجعه و استفاده از نهج البلاغه پرداخته اند. روش مطالعه، پژوهش و برداشت از جمله  روش های مذکور است.
در میان آثار کسانی که با نهج البلاغه انس داشته اند، می توان متونی را یافت که به بیان روش های مراجعه و استفاده از نهج البلاغه پرداخته اند. روش مطالعه، پژوهش و برداشت از جمله  روش های مذکور است.
به طور مثال جناب حجت الاسلام محمد دشتی کتابی با عنوان «روش های تحقیق در نهج البلاغه» دارند و آقای مصطفی دلشاد تهرانی در مقدمه کتاب «منظر مهر» بحثی در موضوع روشهاى مرور و مطالعه نهج البلاغه را ذکر نموده اند. مرحوم علی صفایی نیز کتابی با عنوان «روش برداشت از نهج البلاغه » تالیف نموده است، که حاوی روش برداشت و مثال هایی از تطبیق آن است. آثار دیگری را در این عرصه می توان یافت که البته به صراحت متون ذکر شده به این موضوع نپرداخته اند.

در ادامه خلاصه کتاب «روش برداشت از نهج البلاغه» را ارائه نموده ایم. این کتاب به روشی نو و دقیق به موضوع نگریسته اند و همه جوانب و شرایط لازم برای این امر را بیان نموده انست. ضمنا در متن کتاب چندین مثال برای تطبیق این روش در نهج البلاغه ذکر شده است.
کلیک کنید 


+ نوشته شده توسط پیمان پربها در شنبه 92/9/23 و ساعت 11:48 عصر | نظر

پنجمین جلسه از جلسات هفتگی انس با نهج البلاغه شنبه 23 آذر ماه از ساعت 19 الی 20 در مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم فولادشهر و با حضور  دوستداران کلام امیر المومنین(ع)برگزار گردید و حکمت های 40 تا حکمت 52 مطالعه شد.(تصاویر این جلسه در پست قبل قابل مشاهده است)

حکمت منتخب:خوشا به حال کسى که به یاد معاد باشد، براى حسابرسىِ قیامت کار کند، با قناعت زندگى نماید، و از خدا راضى باشد.(حکمت 44)


خوشا کسی که به روز معاد پابند است                 

                و صبح روز حسابش ، قرین لبخند است

                           همیشه گنج قناعت به زیر سر  دارد                   

                                   به صد بیان و زبان ، شاکر خداوند است (سها)

 




برچسب‌ها: جلسات نهج البلاغه خوانی
+ نوشته شده توسط علی شریفی در شنبه 92/9/23 و ساعت 9:47 عصر | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه ی نهج البلاغه خوانی که الحمدالله تا امروز پنج جلسه نورانی خودش رو پشت سر گذاشته است از همه ی علاقه مند دعوت می نماید در جلسه ای که فقط سخن امیرالمونین مطالعه می شود شرکت فرمایند تا ازین سفره ی گسترده ی اهل بیت و قران بی بهره نباشن.

التماس دعا علی شریفی

 

 

عکس هایی از جلسه ی انس با نهج البلاغه و نهج البلاغه خوانی در تاریخ 392/9/23 روزشنبه

 

 

 

 

 

 


+ نوشته شده توسط صادق فرامرزی در چهارشنبه 92/9/20 و ساعت 7:3 عصر | نظر

 

جهت آشنایی و مطالعه شرح لغات حکمت های 66 تا 99 نهج البلاغه به ادامه مطلب مراجعه کنید:

ادامه مطلب...


برچسب‌ها: فرهنگ لغات نهج البلاغه

+ نوشته شده توسط علی شریفی در سه شنبه 92/9/19 و ساعت 10:2 عصر | نظر

فعالیت مجمع قاریان و حافظان فولادشهر

 

 

با سلام و احترام. مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم در طول ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری محافل جزء خوانی قرآن کریم نمود و در آخرین روز ماه مبارک رمضان ضمن برگزاری محفل باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم و شرکت کنندگان در تمامی جلسات جزء خوانی فولادشهر و فعالان قرآنی شهر از خادمان، قاریان و حافظان و مفسران قرآن کریم تقدیر به عمل آورد.

در طول جلسات جزء خوانی مجمع قاریان و حافظان قرآن فولادشهر افتخار این را داشت که از محضر  اساتید و قاریان و حافظان و مفسران فرزانه قرآن بهره مند باشد.
از جمله حضور پر خیر و برکت استاد بزرگوار حاج سید ناصر رضوی قاری و مبلغ بین المللی قرآن کریم و  قاریان و حافظان که با حضور خود زینت بخش جلسات جزء خوانی بودند. حضور پرشور  مردم عزیز و برادران و خواهران قرآنی در برگزاری هرچه باشکوهتر محافل قرآنی تأثیر به سزایی داشت:

مجموعه ای از عکس های مربوطه را در ادامه مطلب مشاهده فرمایید:
ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط علی شریفی در دوشنبه 92/9/18 و ساعت 1:54 صبح | نظر

سلام دوستان قرانی من انشاالله که خوب هستین امروز درباره صفات اصلی میخوایم بحث کنیم وانشاالله جلسه ی بعد درباره صفات فرعی بحث خواهیم کرد.

صفات اصلی کدام هستند؟ ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط علی شریفی در دوشنبه 92/9/18 و ساعت 1:13 صبح | نظر

سلام دوستان انشاالله که همیشه در پناه قران و اهل بیت علیه السلام باشید اگر مایل هستید که تجوید قران را به صورت خلاصه یاد بگیرید و و یا وقت زیاد جهت مطاله ی کتاب ندارید به این قسمت مراجعه کنید ...  

ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط پیمان پربها در یکشنبه 92/9/17 و ساعت 10:13 عصر | نظر

چهارمین جلسه از جلسات هفتگی انس با نهج البلاغه  شنبه 16 آذر ماه از ساعت 19 الی 20 در مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم فولادشهر و با حضور دوستداران کلام امیر المومنین(ع)برگزار گردید و حکمت های 31 تا حکمت 37 مطالعه شد. ضمنا قرار بر این شد تا حکمت 31 به دلیل طولانی بودن در جلسه آینده مورد مطالعه قرار گیرد.

حکمت منتخب:کسى که در انجام کارى که مردم خوش ندارند، شتاب کند ، دربارة او چیزى خواهند گفت که از آن اطلاعى ندارند.(حکمت 35)




برچسب‌ها: جلسات نهج البلاغه خوانی
+ نوشته شده توسط علی شریفی در یکشنبه 92/9/17 و ساعت 12:24 صبح | نظر
جوانانی که خدا به آنها افتخار می کند
 
رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله :
إنَّ اللّه‏َ تَعالى یُباهی بِالشّابِّ العابِدِ المَلائِکَةکَ ، یَقولُ : اُنظُروا إلى عَبدی ! تَرَکَ شَهوَتَهُ مِن أجلی
 
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود :
خداوند بزرگ ، به جوان عبادت‏پیشه ، نزد فرشتگان افتخار مى‏کند ، در حالى که مى‏فرماید : «بنده‏ام را بنگرید . براى من ، خواسته‏هاى نفْس خود را کنار نهاده است» . کنز العمّال : ج 15 ص 776 ح 43057
 
 
گناهانی که دعا را رد می کنند
 
امام سجاد علیه‏السلام :
وَ الذُّنوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: سوءُ النِّیَّةِ وَ خُبْثُ السَّریرَةِ وَالنِّفاقُ مَعَالاِْخْوانِ وَ تَرکُ التَّصدیقِ بِالاِْجابَةِ وَ تَأخیرُ الصَّلَواتِ الْمَفروضاتِ حَتّى تَذْهَبَ اَوقاتُهاوَ تَرْکُ التَّقَرُّبِ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ بِالْبِرِّ وَالصَّدَقَةِ وَاسْتِعْمالُ الْبَذاءِ وَ الْفُحْشِ فِى الْقَولِ ؛
 
امام سجاد علیه السلام فرمودند :
گناهانى که دعا را رد مى‏کنند ، عبارت‏اند از : بدى نیّت ، بد ذاتى ، دورویى با برادران ،باور نداشتن اجابت [دعا] ، به تأخیر انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى که وقتشان بگذرد وتقرّب نجستن به خداوند عزّوجلّ با نیکى کردن و صدقه دادن و بدزبانى و ناسزا گفتن .
 معانى الأخبار ، ص 271، ح2

درهای جهنم در شرف بسته شدن
 
عنه صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله :
إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَتْ أبوابُ النارِ ، وفُتِحَتْ أبوابُ الجِنانِ ، وصُفِّدَتِ الشَّیاطینُ
 
پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله :
چون هلال ماه رمضان پدیدآید ، درهاى دوزخ بسته گردد و درهاى بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر کشیده شوند .
 
بحار الأنوار : 96/348/14

به راحتی جایی در بهشت برای خود رزرو کنیم
 
قال الصادق علیه السلام :
مَنْ قَضى حاجَةَ الْمُؤْمِنِ مِنْ غَیْرِ اسْتِخْفافٍ مِنْهُ اُسْکِنَ الْفِرْدَوْسَ؛
 
امام صادق علیه السلام :
کسى که نیاز مؤمنى را بدون هیچگونه کوچک کردن او برطرف نماید خداوند متعال او را در بهشت جای خواهد داد.
 
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: باب 752، ح 22

+ نوشته شده توسط صادق فرامرزی در جمعه 92/9/15 و ساعت 11:7 عصر | نظر

جهت آشنایی و مطالعه شرح لغات حکمت های 32 تا 61 نهج البلاغه به ادامه مطلب مراجعه کنید:

ادامه مطلب...


برچسب‌ها: سیری در فرهنگ لغات نهج البلاغه(بخش حکمتها)


.: Web Design By : 1100Shahid :.